نظامی و سیاسی

نظامی و سیاسی
علیرضا [ARG]

شاید یکی از معروفترین نمادهای جنگ جهانی دوم هواپیمای اشتوکا (Stuka) باشد . این هواپیما و تانک های پانزر و تایگر به نماد اصلی حملات سریع آلمانها تبدیل شدند.اکثر پیروزی های برق آسای آلمان در فرانسه و روسیه مدیون همین هواپیماست. 

قبل از جنگ اکثر ارتشهای مدرن جهان چندان توجهی به نیروی هوایی نداشتند. کشورهای انگلیس و فرانسه و امریکا بیشتر روی قوای زمینی و دریایی تاکید داشتند.طبق معمول آلمانها در این زمینه پیشقدم بودند.یکی از این طرحها ساختن هواپیمایی بود که نه مثل جنگنده ها سبک و فقط قادر به حمل تسلیحات سبک باشد و نه مثل بمب افکن ها قدرت مانور کم داشته و فقط برای ماموریت های خاص قابل استفاده باشد. هواپیمایی که بتواند به هدفهای هیتلر جامه عمل بپوشاند یعنی سریع،مهلک و برای نابودی هر آن چه که روی زمین قرار دارد استفاده بشود ! 

با قدرت گرفتن نازی ها در آلمان هزاران طراح بر روی طرح های نظامی جدید شروع بکار کردند که یکی از آنها Ernst Udet است که در واقع پدر هواپیمای اشتوکاست. 

ارنست اودت،پدر هواپیمای اشتوکا

هواپیما باید مستحکم و در برابر گلوله مقاومت خوبی می داشت به همین خاطر  از صفحات فولادی در بدنه آن بخصوص در کف هواپیما استفاده شد. علاوه بر این هواپیما باید چیزی نزدیک به یک تن مهمات هم حمل می کرد که باعث سنگین شدن هواپییما می شد،پس نیاز به یک موتور قوی بود. در ضمن این موتور به علت قدرت زیاد قادر به خنک شدن با هوا مثل بقیه هواپیما ها نبود بنابراین با آب و رادیاتور خنک می شد که البته باعث سنگین شدن هواپیما نیز می شد اما قدرت و پایداری زیادی به هواپیما می داد.با توجه به وزن زیاد هواپیما و اینکه احتمال آسیب دیدن هواپیما در حمله به اهداف زمینی زیاد بود طراحان تصمیم گرفتند ارابه فرود محکم ولی ثابت بسازند.

مدل نهایی بعد از تست در سال 1938 وارد خدمت شد. در زیر برخی از مشخصات آن را می بینیم :

برد 1000 km
موتور 1044 kW
سرعت 375 km
سرعت شیرجه 600 km
اسلحه

2×7.92 mm MG 17
2×37 mm BK 37

6 rounds per gun

خدمه: دو نفر - خلبان و مسلسلچی عقب برای حفاظت در برابر جنگنده های دشمن.

نکته جالبی که بمب افکن داشت این بود که برای پرتاب بمب،با زاویه تند روی مواضع دشمن شیرجه می زد و بمب را بر روی هدف پرتاب می کرد که باعث دقت بمباران میشد. اما یک نکته منفی وجود داشت که با توجه به شتاب بالای G هواپیما در حالت شیرجه گاهی اوقات باعث می شد خلبان برای مدت کوتاهی بیهوش بشود که نتیجه هم برخورد هواپیما به جای بمب به هدف بود !!! که در اینجا آلمانها باز هم ابتکار به خرج دادند و در واقع خلبان خودکار متولد شد. سیستم کار هم به این صورت بود که اگر خلبان در هنگام شیرجه بیهوش می شد خلبان خودکار هواپیما رو هدایت و از حالت شیرجه به حالت عادی بر میگرداند.

 

اشتوکا در حال شیرجه زدن



مکانیسم شیرجه زدن :
بطور معمول خلبان در ارتفاع 4600 m هدف را در پنجره مخصوص این کار پیدا میکرد،سپس اهرم حالت شیرجه اتوماتیک را فعال و هواپیما با زاویه 60 تا 90 درجه به سمت هدف شیرجه می رفت که در این هنگام سرعتش به بیشترین حد ممکن یعنی 600 می رسید. با رسیدن هواپیما به ارتفاع 450 متری، ارتفاع سنج با روشن شدن یک چراغ به خلبان اطلاع می داد و خلبان بمب اصلی را که زیر بال هواپیما و در وسط قرار گرفته بود رها می کرد.
اما مشکل این بود که این شیرجه ناگهانی شتاب G زیادی را به خلبان وارد می کرد که گاهی اوقات باعث بیهوشی خلبان برای چند ثانیه می شد. در اینجا بود که سیستم اتوماتیک شیرجه،هواپیما را هدایت می کرد تا از حالت شیرجه خارج شود.
خلبانان اشتوکا باید آزمایشهای زیادی را برای کار با این هواپیما طی می کردند که یکی از آنها آزمایش شتاب G بود که امروزه همه خلبانان جنگنده باید آن را پشت سر بگذارند که اولین بار بر روی خلبانان اشتوکا اجرا شد .آمریکایی ها در سال 1945 وقتی کارخانه Stuka را متصرف شدند از دیدن وسایل و آزمایش های ویژه شتاب متعجب شدند که خود پایه ای شد برای آزمایشات و تست های شتاب امروز در جهان.

اشتوکا در عمل :
 خوب حالا همه چیز آماده بود و فقط باید هواپیما در شرایط جنگی تست می شد که آلمان خیلی زود یک آزمایشگاه برای این کار پیدا کرد؛اسپانیا.

جنگ داخلی اسپانیا
در همان سالها جنگ داخلی در اسپانیا میان چریکهای با گرایش های کمونیستی و حکومت اسپانیا به رهبری دیکتاتوری به نام فرانکو در جریان بود.خیلی زود هیتلر نیروهای آلمان را به کمک فرانکو فرستاد و فرصت خوبی بود که سلاح های آلمانی آزمایش بشوند و برای روز حادثه آماده باشند که در این میان اشتوکا کاملا موفق بود.

در جنگ جهانی دوم :


بزودی جنگ شروع شد . اشتوکاها نقش زیادی در جنگ داشتند بخصوص در لهستان. اما قابلیت آنها در جنگ با فرانسه روشن شد.جایی که آلمانها نه تنها با سخت افزار جنگی بلکه حتی از جنگ روانی استفاده کردند که این ابزار همان اشتوکا بود ! لوله اگزوز هواپیما را طوری تغییر داده بودند که هنگام شیرجه صدای آن چند برابر می شد و تولید صدای وحشتناکی می کرد که باعث سردرگمی و ترس در دل دشمن می شد .خیلی زود ثابت شد که این ترفند واقعا موثر است .سربازان انگلیسی و فرانسوی در حمله آلمان به فرانسه کاملا گیج و سردرگم شده بودند و علت اصلی هم چیزی جز صدای وحشتناک اشتوکا به هنگام شیرجه بالای سرشان نبود.اشتوکاها امتحان خودشان در حمله در دریا را هم به خوبی پس دادند : تعداد زیادی از کشتیهای متفقین بوسیله اشتوکاها غرق شدند. از جمله 2 ناو شکن و 31شناور !

اشتوکاها در حمله به انگلیس که نبرد بریتانیا نام گرفت به صورت انبوه شرکت داشتند. در حالی که جنگنده ها در حال جنگ با جنگنده های انگلیسی بودند آنها با استفاده از پوشش جنگنده ها به نقاط حساس مثل مخازن نفت،ایستگاهای رادار و فرودگاه ها حمله میکردند که البته با توجه به سرعت کم اشتوکا نسبت به جنگنده ها احتیاج به حمایت جنگنده های آلمانی داشتند و بدون آنها به راحتی شکار انگلیسیها می شدند. اما امتحان اصلی اشتوکا در جای دیگر باید پس داده می شد یعنی روسیه.
با حمله برق آسای آلمان به روسیه اشتوکا باز هم در نقش اصلی به همراه تانکها ظاهر شد.بعد از اینکه خطوط دفاعی روسها بعد از حمله اشتوکاها از هم پاشید تانکها باید وارد عمل می شدند که این استراتژی اصلی نبرد سریع بود.
با به محاصره در آمدن استالینگراد اشتوکا ها ماموریت جدیدی یافتند و آن حمله به تمام کاروان هایی بود که قصد رساندن آذوقه و مهمات به شهر  را داشتند. برای در هم شکستن روحیه مدافعان شهر بمباران شهر با بمب های یک تنی انجام می شد! با قدرت گرفتن نیروهای زرهی شوروی،اشتوکاها کم کم شکار مورد علاقه خودشون را پیدا کردند یعنی تانکهای روسی. ولی قبل از آن باید تغییراتی را در اسلحه شان می دادند. اینجا بود که مرگبارترین نوع اشتوکا آماده شد به این صورت که بجای حمل بمب دو توپ را حمل می کرد که نوک گلوله های انفجاری آن از کاربید تنگستن ساخته شده بود که یکی از سخت ترین آلیاژهاست و در ضمن چگالی بالایی هم دارد و به راحتی زره تانکهای روسی را مثل کاغذ پاره می کرد به خصوص که اشتوکا از بالا هم حمله می کرد.
نتیجه برای ارتش روسیه فاجعه بار بود. اشتوکاها در نبردهای بزرگ شرق مثل کورسک،ویستولا و خارکف تعداد زیادی تانک و خودرو را شکار کردند.

توپ مرگبار اشتوکا

اشتوکاها تا آخرین روز جنگ یعنی تا فتح برلین و تسلیم آلمان فعال بودند و شکار میکردند ولی به علت کم بودن پشتیبانی جنگنده های آلمانی تلفاتشان در اواخر جنگ زیاد شده بود ولی هوز زهر دار بودند. 

 

-----------------------------------------------

منبع: مرجع منابع نظامی و فناوری برتر

 

ویرایش متن و تصاویر: وبلاگ دیپلمات

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ جمعه 28 بهمن 1390برچسب:, ] [ 16:4 ] [ علیرضا [ARG] ] [ ]
درباره وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان sada و آدرس blueman72.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشيو مطالب
امکانات وب
ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 17
بازدید کل : 8109
تعداد مطالب : 29
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1